„Inovacijų laboratorija – ROBIT“: asmenybę auginančios patirtys jauniesiems inovatoriams
Šiaulių valstybinė kolegija birželio–lapkričio mėnesiais vykdė gimnazistams skirtą projektą „Inovacijų laboratorija – ROBIT“. Šešis mėnesius trukusi programa kvietė moksleivius iš visų Šiaulių miesto gimnazijų išbandyti jėgas robotikos, informacinių technologijų, inžinerijos, algoritmų kūrimo ir startuolių vystymo srityse.
Projektą finansavo Šiaulių miesto savivaldybė, siekdama skatinti savivaldybės ir mieste veikiančių aukštųjų mokyklų bendradarbiavimą įgyvendinant Šiaulių miesto strategiją, sprendžiant aktualias miesto problemas ir skleidžiant Šiaulių miesto visuomenei mokslo ir technologijų pasiekimus bei galimybes. „Inovacijų laboratorija – ROBIT“ tapo vienu iš šio tikslo įgyvendinimo pavyzdžių.
Gimnazistai dalyvavo įvairiuose praktiniuose užsiėmimuose ir susitikimuose – nuo robotikos ir inžinerinių sprendimų dirbtuvių iki algoritmų kūrimo ir programavimo veiklų, „start-up“ mokymų, kuriuos vedė kolegijos dėstytojai mentoriai. Moksleiviai lankėsi UAB „Artilux NMF“ ir UAB „NFQ Technologies“, iš arti susipažino su realiomis inžinerijos, gamybos ir IT sritimis, specialistų kasdienybe ir darbo iššūkiais.
Mentoriaus dr. Sauliaus Niauronio vestose robotikos dirbtuvėse moksleiviai susipažino su litavimo procesu, dirbo su paviršinio montažo elektronikos komponentais, Python programavimo kalba kūrė daiktų interneto principais veikiančius robotus, kurie autonomiškai judėjo aplinkoje ir Wi-Fi ryšiu siuntė jutiklių duomenis.
Mokslo darbuotojų dr. Urtės Ciganės ir dr. Justo Cigano vestų užsiėmimų dėmesys sutelktas į projektavimo sritį. Moksleiviai dirbo naudodami Autodesk Fusion programinę įrangą: kūrė individualius kubelių modelius su vardų inicialais, suprojektuoti objektai buvo spausdinami 3D spausdintuvu. Vėliau užsiėmimų dalyviai konstravo ir programiškai valdė roboto rankos prototipą, o jų sukurti kubeliai tapo praktinių užduočių dalimi – robotas turėjo kubelius paimti, perkelti ir išdėlioti. Taip moksleiviai sujungė automatikos, gamybos ir projektavimo žinias, buvo sistemingai ugdomos inžinerinio projektavimo, technologinės kūrybos ir problemų sprendimo kompetencijos.
Prof. dr. Ingridos Vaičiulytės vedamų algoritmų užsiėmimų metu gimnazistai mokėsi skaidyti praktines problemas į aiškius žingsnius, kurti algoritmus, juos vaizduoti blokinėmis schemomis ir konstruoti sprendimus matematinių skaičiavimų programų paketo MathCad aplinkoje. Dalyviai ieškojo efektyvių sprendimų ir taip stiprino loginį mąstymą, suvokimą, kaip formuojasi programavimo logika.
Dėstytojo praktiko Irmanto Pilypo praktiniuose užsiėmimuose moksleiviai susipažino su dirbtinio intelekto ir pokalbių robotų kūrimo technologijomis naudojant Microsoft Copilot Studio platformą. Dalyviai mokėsi kurti virtualius pokalbių robotus (chatbots), integruoti juos į internetinius puslapius, programuoti dialogo scenarijus ir taikyti low-code programavimo principus. Gimnazistai įgijo praktinių įgūdžių dirbti su šiuolaikinėmis vizualinio programavimo aplinkomis, kūrė interaktyvius sprendimus, kurie galėtų būti pritaikyti realių verslo ar švietimo problemų sprendimui. Užsiėmimų dalyviai ne tik išplėtė savo žinias apie dirbtinį intelektą, bet ir suprato, kaip šiuolaikinės technologijos gali tapti prieinamos kūrybiškai jas taikant.
Programos akcentas – jaunųjų komandų kuriami startuoliai (verslumo veiklų mentorė – dr. Dalia Rudytė). 2025 m. lapkričio 17 d. Šiaulių valstybinėje kolegijoje vyko baigiamasis projekto „Inovacijų laboratorija – ROBIT“ renginys, kuriame jaunieji kūrėjai pristatė savo startuolius. Gimnazistų komandos generavo verslo idėjas, konsultavosi su mentoriais, mokėsi verslumo, produkto vystymo ir pristatymo principų. Komandos pristatė išmaniuosius DI akinius regos negalią turintiems („OptiSense“), modulinį atliekų rūšiavimo robotą („EcoHand“), medijų emocijų analizės įrankį („Adfex“) ir robotizuotos rankos koncepciją („AutoHand“). Šie startuoliai atskleidė moksleivių kūrybiškumą, gebėjimą spręsti realias inžinerines, IT ir medijų srities problemas, vadinasi, parodė ir projekto „Inovacijų laboratorija – ROBIT“ vertę.
Projekto vadovė prof. dr. Ingrida Vaičiulytė akcentuoja, kad „Inovacijų laboratorija – ROBIT“ gimnazistams suteikė unikalią patirtį – nuo atidesnio žvilgsnio į technologijų ir inovacijų pasaulį iki pažinties su realiomis įmonėmis ir pirmųjų žingsnių kuriant savo startuolius.
Šiaulių valstybinė kolegija planuoja tęsti iniciatyvas, skatinančias moksleivių domėjimąsi inžinerinėmis, skaitmeninėmis ir kūrybinio verslumo sritimis. Projektas „Inovacijų laboratorija – ROBIT“ tapo puikiu pavyzdžiu, kaip aukštoji mokykla, verslas ir gimnazijos gali drauge kurti prasmingas veiklas jaunimui.